Datové schránky – blíží se velký třesk
(Aktuální semináře)
Program
- Stručný přehled kroků, které je třeba udělat pro to, aby úřad mohl komunikovat prostřednictvím datové schránky – změny vnitřních směrnic, kvalifikované certifikáty atd.
- Co je třeba provést v IS Munis, až získáte vlastní datovou schránku – postupy nastavení.
- Ukázka práce s datovou schránkou prostřednictvím IS Munis a doporučení pro jednotlivé kroky plynoucí ze zkušeností z testovacího provozu IS DS.
Další informace
- eGovernment v České republice
- eGovernment jako proces transformace vnějších i vnitřních vztahů veřejné
správy za pomoci implementace informačních a komunikačních technologií je zasazen do
celkového rozvoje informační společnosti. V úvodu předmětu jsou tak
posluchači seznámeni i s dalšími možnostmi informačních a komunikačních
technologií v oblastech jako je justice, zdravotnictví či cestovní ruch. Protože
eGovernment je součást celkového transformačního procesu veřejné správy
v České republice, obsahuje tento předmět i představení Strategie Smart
Administration. Jejím globálním cílem je prostřednictvím zefektivnění fungování
veřejné správy a veřejných služeb podpořit socioekonomický růst ČR a zvýšit
kvalitu života občanů.
- V rámci předmětu jsou posluchači seznámeni s celkovým vývojem
eGovernmentu v ČR od 90. let 20. století do současnosti. Dále jsou
podrobně vysvětleny pojmy jako kvalifikovaný certifikát, uznávaný elektronický
podpis, elektronická značka, časové razítko, elektronická podatelna, spisová
služba, datová schránka, datová zpráva, konverze dokumentů, KIVS a Portál veřejné
správy. S odkazem na dokumenty prezentované na stránkách Ministerstva vnitra ČR
je představen symbol eGovernmentu v ČR – eGON.
- Právní postavení elektronického dokumentu
- Pro celkové pochopení postavení elektronického dokumentu v právním systému
ČR je podstatné jasné porozumění základním pojmům jako dokument, záznam,
písemnost, spis a datová zpráva. Protože nezřídka dochází k jejich špatnému
pochopení, je jejich vysvětlení založeno nejen na platné legislativě, ale je také
ukázáno v praktických příkladech a zasazeno do standardů Evropské unie, a to
zejména v podobě MoReq, MoReq2 a vybraných ISO norem. Nemalá pozornost je
věnována praktickému postupu vytváření elektronického podpisu založeném na
kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních
služeb jako základnímu prvku zajištění autenticity elektronických dokumentů.
Důvěryhodnost dokumentů je diskutována v obecné rovině a jsou naznačeny
analogie mezi listinnou a elektronickou podobou bezpečnostních prvků dokumentů, které
prokazují jejich původ. V rámci předmětu je také věnována pozornost archivaci
elektronických dokumentů a to v následujících třech časových horizontech:
krátkodobé uložení v rámci spisové služby, střednědobé uložení
v rámci elektronické spisovny a dlouhodobé uložení v Národním
digitálním archivu.
- Nástroje eGovernmentu
- V rámci tohoto předmětu jsou posluchači seznámeni s konkrétní podobou
nástrojů eGovernementu realizovaných jako elektronické služby veřejné správy. Jde
tedy zejména o prezentaci údajů způsobem umožňujícím dálkový přístup
podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
a vyhlášky č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací
zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Dále jde o elektronické podatelny, které vznikly na základě zákona
č. 440/2004 Sb., o elektronickém podpisu, a jsou podloženy vyhláškou
č. 496/2004 Sb., o elektronických podatelnách, zákonem
č. 500/2004 Sb., správní řád, zákonem č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, a dalšími legislativní předpisy, které byly
novelizovány tak, aby podle nich bylo možné činit podání v elektronické
podobě. Představeny jsou také kontaktní místa veřejné správy nazývaná Czech
POINT, prostřednictvím nichž dochází k vydávání ověřených výstupů
z informačních systémů veřejné správy a prostřednictvím nichž bude
docházet k autorizované konverzi dokumentů. Nemalá pozornost je věnována
komunikaci prostřednictvím datových schránek podle zákona č. 300/2008 Sb.,
o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. V rámci
předmětu jsou také naznačeny připravované kroky rozvoje elektronických služeb
veřejné správy.
- Best practices vnitřních IS s vazbou na nástroje eGovernmentu
- Na konkrétních příkladech úřadů různých velikostí budou představeny kroky
realizace nástrojů eGovernmentu, změny pracovních postupů při jejich zavedení a
celková prezentace elektronických služeb veřejné správy. Každý krok bude
samostatně rozveden do několika variant podle velikosti organizace a tomu
odpovídajících způsobů řešení. U jednotlivých postupů jsou často uváděny
varianty, které lze srovnávat zejména s ohledem na efektivitu následného provozu
v konkrétních podmínkách úřadů různých velikostí.